
Nowe otoczenie, nowe wymagania, to nie jedyna zmiana. Dziecko musi wejść do nowej grupy i znaleźć tam nowych przyjaciół. W domu było najważniejsze, w szkole jest jednym z wielu uczniów. W przedszkolu było starszakiem, tutaj jest znowu „maluchem”. To wymaga zrozumienia i zaakceptowania nowej sytuacji. Bardzo ważną nauką dla przyszłego pierwszoklasisty jest zrozumienie, że wychowawca klasy nie zawsze jest do dyspozycji, ponieważ musi się troszczyć również o inne dzieci. Często więc będzie musiał poczekać, aż jego potrzeby zostaną dostrzeżone, a czasami nawet konieczne będzie zrezygnowanie z ich wyartykułowania. Wszystko to wymaga o wiele większej samodzielności i panowania nad emocjami bardziej, niż to było konieczne dotąd.
W szkole znaczenia nabiera systematyczność i punktualność. Jeśli już w domu dziecko przyzwyczajane było do pewnych procedur, którym musiało się poddawać, choć czasami wcale nie miało na to ochoty, (np. poranne wstawanie, ubieranie się, stała pora i powtarzany codziennie rytuał zasypiania, systematyczne porządkowanie zabawek po zakończeniu zabawy), to będzie mu w szkole o wiele łatwiej. Bez trudu przystosuje się do planu lekcji, przerw, przebiegu zajęć w szkole, ale też z pewnością szybko wdroży się do nowych zasad, które muszą zacząć obowiązywać w domu. Należy jednak pamiętać, że popołudniowe odrabianie lekcji, przygotowywanie tornistra i przyborów szkolnych na następny dzień itp., to nowe obowiązki, ale nie tylko dla dziecka. Dziecko w szkole to nowe obowiązki również dla rodzica. To ważne, aby rodzice nauczyli dziecko nowych zasad i przestrzegania ich. Pierwszoklasista musi poznać granicę między zabawą i nauką, musi opanować techniki zdobywania wiedzy i umiejętności. Musi w wyznaczonym czasie wykonać polecenie podane przez nauczyciela, a ponadto wytrwać przez dłuższy czas w jednym miejscu. Warto, aby te umiejętności ćwiczył w domu.
Zajęcia w szkole, aktywne w nich uczestnictwo wymaga koncentracji, uważnego słuchania i włączania się do zadań. Dziecko musi więc być bardzo uważne przez dłuższy czas, musi nauczyć się koncentracji. Jego zadanie to również nauczenie się wytrwałości. Jeśli coś mu się nie powiedzie, powinno ponowić próbę wykonania zadania lub poprosić o pomoc.
Nie załamujcie się jednak drodzy rodzice tym, co przeczytaliście powyżej. Dziecko rozpoczynające naukę w szkole nie musi od razu opanować wszystkich tych umiejętności. Spełnienie tych wymagań to proces, który nie jest zakończony w momencie pójścia dziecka do szkoły. Jeśli jednak Wasza pociecha zdobędzie choćby niektóre z wyżej opisanych umiejętności, to łatwiej jej będzie osiągnąć sukces edukacyjny.
Autorka: Mirella Wolska-Sydoruk
Najnowsze komentarze