Czy Twoje dziecko jest gotowe do szkoły?- cz. 2

Rozwój fizyczny

Powszechnie przyjęło się, że dojrzałość (gotowość) szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju:
• fizycznego,
• psychicznego,
• społeczno- emocjonalnego,
który umożliwia mu opanowanie treści określonych przez program klasy pierwszej oraz udziału w życiu szkolnym.
Podstawową sferą dla bezproblemowego rozpoczynania nauki szkolnej jest prawidłowy rozwój ruchowy dziecka. W znacznym stopniu jest on uzależniony od prawidłowego rozwoju fizycznego, czyli właściwego ukształtowania kośćca i mięśni (bez zbytniego przyrostu tkanki mięśniowej). Niezwykle ważny jest prawidłowy rozwój narządów wewnętrznych i układu nerwowego oraz
dobra sprawność zmysłów, zwłaszcza wzroku i słuchu, prawidłowo funkcjonujące narządy artykulacyjne (język, wargi, podniebienie, żuchwa, policzki) oraz prawidłowy zgryz.
Dziecko gotowe do szkoły powinno posiadać kontrolę nad ramionami, nadgarstkami i palcami. Powinno być także bardziej samodzielne, wykazywać pełną automatyzację czynności samoobsługowych.
Ruchy dziecka, wykazującego się dojrzałością szkolną, są celowe, skoordynowane, dostosowane do rodzaju czynności. Dziecko porusza się sprawnie i zręcznie, wykonuje złożone zadania zachowując właściwą szybkość i precyzję ruchów. Powinno mieć też wykształconą dobrą orientację kierunkowa i przestrzenną (w odniesieniu do położenia i schematu własnego
ciała).
Dziecko gotowe do podjęcia nauki powinno prawidłowo trzymać narzędzia pisarskie oraz wykazywać dobrą koordynację ruchów rąk,podczas rysowania utrzymywać się w linii wyznaczonego kierunku. Dziecko, które jest ogólnie sprawne ruchowo, nie ma trudności z utrzymaniem równowagi, rzucaniem i łapaniem piłki. Umie zaciągnąć i zapiąć suwak, zapinać
kurtkę na guziki lup rzepy, zasznurować buty i zawiązać sznurowadła na kokardkę.
(Za: W. Brejnak, Czy twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006, s. 27-31)

Odpowiedz