Słownik Twojego dziecka

Poziom mowy jest jednym z wyznaczników rozwoju dziecka. Często rodzice zastanawiają się, czy to, jak się ich dziecko posługuje językiem (rozumianym jako zasób słów i praktyczna znajomość gramatyki) jest zgodne z normą. Ważną kwestię stanowi zasób słownika biernego i czynnego – przez słownik bierny rozumiemy zasób słów, jakimi dziecko dysponuje jako odbiorca, czyli po prostu rozumie, przez słownik czynny – zasób słów, jakie stosuje jako nadawca, czyli ich aktywnie używa. Naukowcy wyznaczyli pewien średni zasób słownika czynnego dziecka w różnym wieku, czyli spróbowali określić iloma słowami dziecko się czynie posługuje (słownik bierny, czyli liczba słów, jakie dziecko rozumie jest znacznie obszerniejszy). Zanim porównamy zasób słownika czynnego naszego dziecka z normą pamiętajmy, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie i niewielkie odstępstwa od podanych danych nie powinny niepokoić.

Dziecko roczne-ma w słowniku czynnym 3 słowa, dziecko 2-letnie 300 słów, 3-letnie- 1000 słów, 5-letnie  2000 słów, 7-letnie- 4000 słów, a 14-letnie ok. 9000 słów (na podstawie pracy Andrzeja Jurkowskiego, Ontogeneza mowy i myślenia).

Shadows

Tagi:  , ,

6 komentarze do Słownik Twojego dziecka

  • kazek  mówi:

    Witam, mój 6-letni syn nie mówi r tylko l. Czy to już jest coś poważnego? Chociaż żona mi podpowiada, że właśnie wczoraj wydawało się jej, że powiedział trampki. Pozdrawiam

    • Ewa Kuczyńska  mówi:

      Zgodnie z normą do końca 5.roku życia dziecko powinno prawidłowo realizować wszystkie polskie głoski. Głoska [r] pojawia się jako jedna z ostatnich obok [sz ż cz dż]. Głoskę [r] najłatwiej wymówić w następujących kontekstach: dr, tr, pr,br,kr,gr , czyli żona ma rację,że usłyszała “trampki”. Warto prowokować (delikatnie;-) synka do wymawiania: drewno, krowa, gruby, brudny,itd,itp. Powodzenia:-)

  • Jolanta  mówi:

    Moja córka ma 5 lat i nie mówi s c sz r. Czy to jeszcze normalne?

    • Ewa Kuczyńska  mówi:

      Głoski, które wymieniłaś to tzw, głoski syczące i szumiące (należą do nich jeszcze z, dz,ż, cz,dż). Zgodnie z normą głoski s,z,c,dz powinny być realizowane przez 4-latka, a szumiące i [r] przez 5-latka. Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie i pewne odstępstwa od normy nie powinny niepokoić. Jakimi głoskami dziecko zastępuje te “brakujące”?

  • Paulina  mówi:

    Witam
    Nasz synek także ma problem z głoskami szumiącymi i z głoską r, ale trafiliśmy do świetnej Pani, która jest logopedą w naszym ośrodku zdrowia w Dopiewie. Bardzo dużo nam pomogła, podała ćwiczenia logopedyczne, które pomagają dziecku w prawidłowej wymowie zgłosek. Chodzimy do Pani logopedy raz w tygodniu, resztę ćwiczeń wykonujemy w domu. Pani jest bardzo miła i cierpliwa, a co najważniejsze jest na NFZ.
    Pozdrawiam.

    • Ewa Kuczyńska  mówi:

      To ważne,co napisałaś, że gros pracy odbywa się w domu, bo najważniejszą kwestią w terapii logopedycznej jest duża liczba powtórzeń rozłożonych w czasie

Odpowiedz